Pitch Perfect

Der er lige så mange bud på det perfekte pitch, som der er PR-folk og journalister. Der findes dog en række tommelfingerregler, som holder uanset, hvordan du præsenterer din historie.
Photocredits: Austin Distel, Unsplash

I mange år har god pitch-skik blandt PR-folk været: 1. Grib knoglen 2.Pitch historien 3. Luk ”salget” eller videre til den næste på listen. Men der er løbet mange historier igennem avisernes spalter, siden Public Relations så dagens lys, så gælder de samme picht-dyder stadig, eller er nye kommet til?

Der er travlt på de danske redaktioner, og det er blevet sværere at få journalisterne i tale. Mange kan kun fanges pr. e-mail. En undersøgelse i 2019 foretaget af den amerikanske distributionsplatform Muck Rack viste, at 93% de adspurgte journalister foretrak, at PR-folk pitchede deres historier over e-mail. Har journalisterne for travlt til at tale i telefon eller er tre bullet points og en skarp overskrift blevet god pitch-latin?

Hos Harbinger har vi helt unge konsulenter, der uden at blinke og med solid succesrate pitcher deres historier i deres journalist-netværk via Messenger eller sågar Instagram. Vi har erfarne konsulenter, der aldrig kunne drømme om at sende så meget som en linje på skrift, før de har haft journalisten i røret. Vi har journalister i vores netværk, der hader at blive ringet op, og andre, der aldrig forfølger et e-mail-pitch uden et opfølgende telefonopkald under devisen – hvis historien ikke bliver fulgt op, er den ikke vigtig nok.

Sandheden er frustrerende nok, at der er lige så mange måder at pitche en PR-historie på, som der er PR-folk og journalister. Men der er dog alligevel en række tommelfingerregler, der er gode at holde sig for øje, hvis du gerne vil komme succesfuldt igennem dit pitch.

1. Giv den gode historie kort fortalt - men med plads til fortolkning
Vi siger ikke, at du skal pitche dine historier gennem twitter, men kan du fortælle din historie så klart, at den kunne være i et tweet, er du godt på vej. Ifølge Muck Rack foretrækker 60% af journalisterne et pitch, der ikke er længere end 200 ord. Og det er uanset, om du pitcher mundtligt eller skriftligt først.

2. Skræddersy historien til din modtager
Eksklusivitet er ofte blevet kaldt det sjette nyhedskriterie, men der er delte meninger om, hvor vigtigt det er. Det kan være en fordel at komme først med historien, men der er lige så mange journalister, der skriver historien uanset hvad, hvis den er stærk og relevant nok - med deres egen vinkel. Derfor er det ofte langt mere effektivt at vinkle dit materiale, så det passer til lige præcis det medie eller den journalist, du gerne vil pitche til, end at ”sælge” historien solo.

3. Tydelig aktualitetskrog
Der er mange gode PR-historier, der ikke er blevet fortalt, fordi timingen var forkert, eller fordi historien ikke havde en tydelig nok krog ind i den konkrete mediedagsorden. Det er for eksempel hundesvært at få en historie igennem, der ikke handler om lokalpolitik, når der først er udskrevet kommunalvalg, omvendt kan en historie om børns SoMe-vaner være langt nemmere at få igennem, den dag Tik Tok har fødselsdag.

4. Gode kilder, cases og billeder
Den journalist, som har gode kilder, er mere værd end den, som ikke har. Det gælder også PR-historier. Dit baggrundsmateriale spiller en central rolle i dit pitch. Hvem er din talsperson, og hvad kan vedkommende give til historien? Kan du pege journalisten i retning af en dygtig ekspert, der kan perspektivere historien, eller har du konkrete eksempler eller data, der understøtter din historie?

Sidst, men ikke mindst spiller billeder en vigtig rolle. Måske ikke for alle historier, men mange. TV er eksempelvis dybt afhængig af, at billederne fortæller en historie i sig selv, men også online og printmedier har brug for en god billedside. Jo stærkere et bagkatalog, du har, jo bedre står dit pitch.

5. Follow-up
Husk at følge op på dit pitch, hvis du ikke får svar på dit pitch. Nogle gange kan en simpel opfølgende e-mail eller et hurtigt telefonopkald være det, der skal til, for at få driblet historien på plads. Her kan du få styr på, om journalisten har alt, hvad vedkommende skal bruge, eller om du skal hjælpe med yderligere oplysninger. Men pas på, ikke at presse på! Det er ikke alle pitch, der passer perfekt til alle.

 

Kilde: https://muckrack.com/blog/2020/05/28/media-pitching-statistics