PR-nytårsfortsæt 2022

Årets liste over gode vaner, PR-folk bør implementere i deres kommunikationsarbejde i 2022
Photocredits: Moritz Knöringer, Unsplash

Nyt år, nye muligheder. Efter et år med både landsholdseufori, nye coronabenspænd og endnu en #Metoo-bølge ligger et dugfriskt 2022 foran os. Måske har du allerede gjort dig tanker om et nytårsforsæt eller to for det kommende år. Her tænker vi ikke på de sædvanlige topscorere som vægttab, mere motion og rygestop, men på de kommunikationsopgaver, der ofte ender med at stå uberørte på to-do-listen.

Læs med og se, om dit kommende kommunikationsnytårsforsæt er med blandt de gode vaner, vi mener, PR-folk bør overveje at komme i hus med i 2022, og som i sidste ende kan gøre dit kommunikationsarbejde endnu bedre.

1. Læg en solid plan
Som kommunikationsansvarlig forventes det, at du lynhurtigt kan skifte mellem strategi og eksekvering. At mestre det skift kræver en solid taktisk kommunikationsplan og en klar, rød tråd igennem budskaber, målgrupper og kanalvalg. Begynd derfor 2022 med en kommunikationsworkshop, hvor du sammen forskellige interessenter i organisationen sætter fokus på, hvorfor, hvornår og hvordan I taktisk kan sætte virksomhedens kernebuskaber i spil. Brug eventuelt en ekstern partner til at stille skarpt på blinde vinkler og samle de forskellige forretningsstrategiske tråde i en fælles plan.

2. Træn din taktik
Når først planen er vedtaget og i hus, begynder det hårde arbejde for alvor – nemlig eksekveringen. Taktisk fokus er på ingen måde som at køre på cykel. Det kræver overblik og masser af løbende øvelse at levere. Hverdagen sander hurtigt til med møder, hastesager og brandslukning. Her er det vigtigt igen og igen at genbesøge din taktiske plan og sikre dig, at du rent faktisk følger den plan, du har lagt. Nogle gange kan det betale sig at klippe løsningen af opgaverne i halve, og hvis de stadig ser for store ud – så klip den igen. Det tager lidt længere tid. - men du kommer i mål! Samtidig, er det også vigtigt at bruge planen som inspiration til at skabe historier og kommunikationsinitiativer i stille/døde perioder. Jo mere du øver dig i at følge planen, jo nemmere bliver det.

3. Få et eksternt perspektiv og find de gode historier
De fleste virksomheder ligger inde med masser af gode historier, men det er ikke altid lige nemt at spotte dem, når man selv har snuden i sporet. Dertil kommer, at der er stor forskel på, hvad eksempelvis salgsdirektøren og journalisten synes er en god historie. Derfor kan det være en stor fordel alliere sig med en ekstern rådgiver f.eks. en PR-konsulent eller journalist i jagten på de gode historier. De kan hjælpe med at luge ud i, trykteste eller vinkle dine historier, så de bliver endnu bedre, men ofte kan de også få øje på historier, som du slet ikke vidste eksisterede. Og så er det vigtigt, at du lægger mærke til resultaterne. En god historie er ikke en universel størrelse - noget virker for nogen, men ikke for andre. Prøv dig frem.

4. Gode billeder, profiler, cases og baggrundsstof i baghånden
Lad 2022 blive året, hvor du opbygger et internt bibliotek af interessante kilder, baggrundsstof, stærke tal (fra f.eks. salgstal, interne eller eksterne undersøgelser eller Danmarks Statistik) og professionelle illustrative billeder – altså ikke kun det klassiske portrætfoto af den administrerende direktør. Det gør ikke bare journalistens arbejde nemmere, men også historien mere solid og nemmere at sælge ind.

5. Prioriter de indre kommunikationslinjer
I 2021 foretog Harbinger en undersøgelse blandt 250 direktører, marketingchefer og kommunikationschefer i dansk erhvervsliv. Her mente hver tredje topleder, at intern kommunikation er blevet mere relevant efter Covid-19. Det er især hjemmearbejde, der stiller krav til, at virksomheden klart og effektivt opdaterer deres ansatte på deres opgaver og KPI´er, og hvad der i øvrigt sker på arbejdspladsen. Men også kampen om at engagere, fastholde og tiltrække medarbejdere har fået topledelsens øjne op for vigtigheden af at italesætte virksomhedens strategiplaner, formål og værdier samt beslutningerne bag. Sidst, men ikke mindst er det vigtigt, at den interne kommunikation ikke kun er målrettet virksomhedens indre verden. Den skal også kunne forstås eksternt. Intern kommunikation har nemlig stor indflydelse på måden, medarbejderne kommunikerer med deres kunder, samarbejdspartnere og professionelle netværk. Så selvom de indre kommunikationslinjer normalt ikke er en disciplin, der ligger på dit bord, bør de altså være på din radar i 2022.