Hvordan bruger du ClubHouse i dit kanalmix?

Har du hørt om ClubHouse? Den nye sociale taleplatform, der giver live-adgang til debatter, talks og Q&As på telefonen, er blevet det nye SoMe-sort. Men hvad er potentialet, og hvordan bruger du det nye snakkemedie i dit kanal- og kommunikationsmix?
Photocredits: Nathana Reboucas, Unsplash

Der er et nyt dyr i det sociale net(værk)! Lige nu er ClubHouse godt nok kun i beta og har hverken et brand eller et kommercielt spor, men flere globale brands testkører alligevel det sociale snakkemedie. Så er ClubHouse det nye SoMe-sort? Og hvordan bruger du det i dit kanal- og kommunikationsmix?

Selvom nyhedens interesse for det nye medie peakede herhjemme for et par måneder siden, så er der fortsat interessante perspektiver i ClubHouse. Så lad os lade være med at afskrive mediet helt endnu, selvom gassen øjensynligt er gået en smule af ballonen. Alene det, at ClubHouse nu også lanceres til Android kan gøre, at interessen for mediet igen tager sig et spring op ad.

ClubHouse er helt kort fortalt et offentligt eller privat zoommøde på din telefon - uden video. Det er live, og bliver ikke gemt på platformen, så du kan altså ikke genhøre eller redigere dig selv bagefter, som man kan med en podcast. Til gengæld står du overfor et livepublikum, og dermed en potentielt stærkere og mere eksklusiv oplevelse. ClubHouse-segmentet forventer, vurderet på de taler, jeg har hørt, og de rum, jeg har deltaget i, generelt et ret højt indholds- og kvalitetsniveau.

Et rum, som er det forum, man taler i, består af en moderator, der kan invitere paneldeltagere til samtalen. Samtalen består typisk af alt fra et par enkelte paneldeltagere op til en håndfuld. Moderatoren styrer samtalen, mens paneldeltagere bidrager til debatten, ligesom vi kender det fra en helt klassisk paneldebat, dog med det krydderi at moderatoren også kan bringe publikum med op på scenen, så de kan deltage i samtalen med spørgsmål og/eller øvrige bidrag til samtalen. Moderatoren har omvendt også magten til at mute en deltager eller hive folk ned fra scenen igen, så det er ikke helt så potentielt anarkistisk, som det kunne lyde.

Få ClubHouse i spil i dit mix

Selvom ClubHouse kun er i beta på nuværende tidspunkt, har flere virksomheder allerede forsøgt sig udi mediet og gjort sig nogle erfaringer. Burger Kings ejere, RBI, som i øjeblikket er meget fremme i skoen på rigtig mange fronter, havde for ikke så længe siden sin Chief Corporate Officer i en Q/A-session i forbindelse med planer for B2B programmet Open Kitchen.

Du behøver måske ikke i første hug kaste topchefen ud på slap line i et rum fuld af fremmede på internettet, men snakkemediet byder på en række interessante muligheder, som du kan udforske, inden C-suite får lov til at give den gas på den nye sociale platform. Her er fem forslag for at få ClubHouse i spil i dit mix.

Thought leadership sessions

ClubHouse er perfekt til thought leadership og er en af de platforme, hvor det virkelig kommer til sin ret. Vi elsker allerede TEDx og TED talks, men på ClubHouse får du talspersonen, live hjemme hos dig selv med mulighed for at stille spørgsmål til den kloge M/K. Som virksomhed kan du gennem ClubHouse styrke virksomhedens thought leadership position ved at invitere dit LinkedIn community til din egen kavalkade af thought leadership gå-hjem-møder.

Q&A add-on produkter

Mange arbejder allerede med podcasts i dag. Podcasts har fantastisk lydkvalitet, og den kan gemmes og afspilles igen og igen. Der er dog ikke mulighed for interaktion med publikum. Derfor er det oplagt at supplere virksomhedens eksisterende podcast-univers eller andre medie-produkter med en live ClubHouse-Q&A, der ved hjælp af influencers, eksperter, VIP’s, thought leaders mm. kan gå i dybden med dagens tema, kampagne, produkt eller dilemma.

Fokusgrupper

Hos ClubHouse kan du lave invitation-only events, hvilket gør det muligt at diskutere et specifikt emne i små grupper på tværs af både by- og landegrænser. På den måde kan din virksomhed invitere multinationale eller bare helt almindelige fokusgrupper til at diskutere dit produkt og brugen af det i lige præcis deres kontekst.

Business outlooks og pressemøder

ClubHouse kan også med fordel bruges til pressemøder, hvor billedsiden ikke er så vigtig. For eksempel til business outlooks og pressemøder for national og international presse. De arbejder allerede nu med historiegenerering på ClubHouse.

Kurser og communities

Kurser og community building er oplagt på ClubHouse, fordi du har mulighed for at arbejde med rum, hvor folk deler en oplevelse i real time. Du kan altså bruge ClubHouse til onlinekurser, how to’s og community inddragende møder, hvor udbyder og deltager deler oplevelser og fremdrift over tid, og hvor der er mulighed for at stille spørgsmål.

Sådan kommer du i gang

Før du går i gang med ClubHouse, er det dog vigtigt, at du gør dig klart, om din organisation er klar til at eksperimentere med et livemedie. Hvis viljen og modet er der, så er næste skridt at lytte på hvad der sker på mediet og se om du kan finde ud af, hvad det er, din virksomhed kan bidrage med, og hvordan den kan inddrage ClubHouse-brugerne i samtalen.

Sidst, men ikke mindst, skal du sørge for, at din målgruppe overhovedet kan finde dig på ClubHouse? ClubHouse er stadig først og fremmest for first movers og meget vigtigt; by invitation only. Derudover er det i Danmark fortsat kun tilgængeligt på Apples iOS-systemer, selvom det i USA netop er lanceret til Android-brugere.

Det giver helt klart noget eksklusivitet, men omvendt er det heller ikke alle, der har adgang til dit medieprodukt. Hvis du har et bredt publikum, giver det derfor god mening at gøre dig lidt erfaringer i det små, så du er klar, når der bliver åbnet op, og toget kører.